Yhdistykselle

Lähde sinäkin käynnistämään yhdistyksessäsi nettiopastustoimintaa!

Yhdistyksesi jäsenissä on varmasti paljon ikääntyneitä ihmisiä, joilla on haasteita pysyä mukana digitalisoituvan maailman menossa ja käyttää digilaitteita. He tarvitsevat apua sekä iloisen ja kannustavan porukan ympärilleen! Katso tästä, miten pääsette auttamaan niin, että jonain päivänä päivä jokainen mummi ja vaari pääsee halutessaan käyttämään nettiä ja verkkopalveluita!

1. Etsi työyhteisöstäsi/ yhdistyksestäsi tai harrastuksestasi vapaaehtoisporukka

Nettiopastaminen ei vaadi mitään erityisiä taitoja. Riittää kun olette itse aktiivisia netin ja verkkopalveluiden käyttäjiä ja teillä on halu opastaa ikääntyviä. Houkuttele porukka mukaan! Yhdessä tekeminen  ja toisten auttaminen lisää tutkitusti ihmisten onnellisuutta! Hyvä opastajien määrä yhdelle kurssille on noin viisi. Tällöin sairastumiset ja muut poissaolot eivät kaada koko kurssia ja osallistujille pystytään tarjoamaan mahdollisimman yksilöllistä opastusta.

2. Pitäkää suunnittelupalaveri porukan kanssa, jossa mietitte yhdessä

• Tilat, missä nettiopastusta voisi pitää. Tilassa on hyvä olla langaton nettiyhteys ja esteetön sisäänpääsy apuvälineilläkin. Kirjastot, koulut ja erilaiset yhdistykset voivat tarjota tiloja ilmaiseksi käyttöön.
  • Kurssin sisältö. Pilotissa mukana olleissa reumayhdistyksissä on kokeiltu viiden kerran aloituskurssia, jota voitte hyödyntää tai ottaa erilaisia teemoja ikääntyvien toiveiden mukaan. Hyväksi havaittu kurssin rakenne on niin, että alkuun kerrotaan päivän teema tai teemat ja sitten alustetaan ensin, mistä on kyse ja näytetään kurssilaisille mikä on esim. google, mistä se löytyy ja mitä ikääntyvä sillä voisi tehdä. Sen jälkeen kurssilaiset pääsevät itse harjoittelemaan ja heitä ohjataan "kädestä pitäen".
  • Kurssin ajankohta. Iäkkäillä ihmisillä on usein parhaiten aikaa ja virtaa osallistua yhdistystoimintaan päiväsaikaan. Kaksi tuntia on yleensä hyvä aika kokoontumiselle, kun siinä pitää pienen kahvi- ja jaloittelutauon välillä. Lyhyemmässä ajassa opeteltava asia on vaikea omaksua ja pidempi aika taas voi väsyttää liikaa ja viedä keskittymiskykyä seniorilta.
  • Vastuut ja valmistautuminen. Kannattaa jakaa kurssikertojen vastuuta opastajien osaamisen mukaan esim. niin, että taitava somen käyttäjä alustaa Facebookista ja ahkera Skypen käyttäjä kuvapuheluista. Kunkin teeman vastaava suunnittelee kertansa ja valmistautuu esittelemään asiaa sekä jakaa osallistujille mahdollista materiaalia asiasta kotiin harjoittelun tueksi.
  • Käytännön järjestelyt. Kahvikupposet opiskelun välissä piristävät ja antavat aivojen jäsennellä jo opittuja asioita. Kannattaa miettiä etukäteen kuka keittää kahvit, hommataanko pullaa/keksejä? Kuka avaa ovet ja huolehtii paikkojen järjestelystä? Kuka tekee esitteen alkavasta toiminnasta?

3. Mainostetaan kurssia

Kurssilaiset löytyvät yleensä oman yhdistyksen jäsenistöstä, mutta mainoksia kannattaa viedä tarvittaessa myös paikkakunnan kirjastoon ja ilmoitustauluille sekä paikallislehtien ilmoituspalstoille, jotta myös muut halukkaat pääsevät mukaan.

4. Ja ei kun toimintaa

Osallistujia kannattaa ohjeistaa ottamaan omat laitteet mukaan. Jos heillä ei ole vielä mitään älylaitetta tai tietokonetta, heitä kannattaa tukea oman laitteen ostossa. Monet nettiopastajat käyttävät opastustilanteissa myös omia koneitaan, jotka parhaiten hallitsevat. Ideaalitilanteessa jokaisella osallistujalla on mukanaan oma kone, jonka käytön opettelusta hän hyötyy eniten, kun sama laite on myös kotona.

5. Yhteistyö

Yhteistyötä kannattaa tehdä naapuriyhdistysten, kirjastojen ja muiden toimijoiden kanssa. Parhaassa tapauksessa voitte järjestää yhteisen kurssin naapuriyhdistyksen kanssa ja yhdistää voimanne näin.

6. Apua

Apua ja tukea saa Reumaliiton hankekoordinaattorilta Satu Marjakankaalta ja näiltä nettisivuilta. Voitte osallistua Nettiopastajien koulutuksiin tai aloitella toimintaa myös omatoimisesti. Olemme erittäin innostuneita kuulemaan, miten kurssit sujuvat, mitä ikääntyvät ovat tykänneet ja mitä kokemuksia olette opastamisesta saaneet.

”Jos haluat olla onnellinen tunnin  — ota päiväunet. Jos haluat olla onnellinen päivän — mene kalaan. Jos haluat olla onnellinen vuoden — peri omaisuutta. Jos haluat olla onnellinen koko loppuelämäsi — auta muita.” —Kiinalainen sananlasku

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Materiaaleja toiminnan käynnistyken tueksi